Wednesday, December 5, 2007

Spilleren på holdet

Min seneste afstemning går på, hvilken spiller folk mener er den mest værdifulde i damernes elitedivision.

Begrundelsen for denne afstemning er den megen snak der har været, og stadig er, omkring den enkelte spillers vigtighed for sit hold. Flere mener at enkelte spillere har så stor værdi for det pågældende hold, at holdet uden den pågældende spiller, er i en helt anden kategori end ellers.

Der er masser af eksempler på vigtige spillere på de forskellige hold, og pga. skader alle vegne på alle hold, har vi i år fået et lille indblik i, hvordan de forskellige hold ser ud uden deres store profil(er).

Jeg har gjort mig nogle overvejelser over mit eget hold naturligvis, men også tænkt over de skader som har ramt andre hold i eliten.
Gentofte har vist virkelig god volley i flere af deres kampe indtil nu i sæsonen. Ikke mindst sejren over Holte og det knebne nederlag til Fortuna på 3-2. Og også i kampen mod os viste de niveau der gav løfter om slutspilsplads. Siden hen er gentofte rendt ind i en skade til Tine Roe, som har været missing in action i de seneste kampe. Det har resulteret i 3-2 nederlag til Frederiksberg og en røvfuld af Brøndby på 3-0. Man kunne måske med rette mene, at Tine er en af de spillere i damernes elite, som er af så stor betydning for sit hold, at de uden hende pludselig er gået fra at være medalje aspirant, til at være nedrykningskandidat.

Fortuna er et andet hold der har været uheldigt ramt af skader. Ingen kan betvivle, at Fortuna nok er holdet med det mest eksplosive angreb af alle. Men grundet skader til begge holdets hævere, har man ikke set tilnærmelsesvis den styrke holdets angribere ellers tidligere har vist. Med andre ord kom det største knæk for Fortuna, da Kelsi i 2. runde vræd rundt på knæet. Stine har efterfølgende været skadet, men man har haft succes med andre på kanten. Så selvom Stine nok er en af Danmarks bedste kantspillere - hvis ikke den bedste, så har det været langt mere kostbart at miste Kelsi.

Jeg har tidligere nævnt Frederiksberg som et hold med 2 identiteter.. Det ene Frederiksberg hold kan slås med om en plads i semifinalen, mens det andet er i hård kamp for at undgå nedrykning. Forskellen på de to hold hedder Iben Bundgaard.
Iben har født over sommeren og er naturligvis derfor forhindret i at deltage 100% i arbejdet med holdet. Det har sat sine tydelige spor på scoreboardet i holdets kampe. Man tabte en tæt kamp til Holte uden Iben, man tabte en tæt kamp til Aarhus uden Iben, mens man vandt over både Gentofte og Brøndby med Iben på holdet.
Imorgen spiller Frederiksberg hjemme mod Holte, og denne gang er Iben med. Hvis min pointe skal holde stik, så vinder Frederiksberg altså en tæt kamp.. :0) Men der er naturligvis også sket ting på den anden side af nettet.

Holte har i mellemtiden fundet sig en livline i amerikanske Casey. En energisk kantspiller med masser af power i angrebet og en ganske stabil modtagning. Jeg vil dog mene at Holte har en endnu vigtigere spiller end Casey, og det er måske noget utraditionelt, men libero'en Mia Kloth er uden sammenligning Holte's samlingspunkt i mine øjne.
Det er virkelig længe siden jeg har set en spiller med Mia's niveau. Kamp efter kamp spiller Mia helt enestående, og er måske den spiller som ALLE hold's servere søger at undgå mest. Mia kæmper en ihærdig kamp for at prøve turen som proffessionel, og hvis det lykkes i løbet af sæsonen, og dermed efterlader Holte uden libero, så vil jeg gerne være den første til at garantere, at Holte ikke når øverst på skamlen i år.

For at runde af med en fra vores eget hold, så er det jo nærliggende at nævne Pia Larsen, som alle andre kyndige gør det så ofte. Sagen er nu bare, at selvom Pia er en af landets bedste, så har vi i flere omgange vist at have folk der kan afløse. Derimod er sagen en helt anden når navnet Mette Flügge ruller over læberne. Mette er i særklasse på sin position, og hende kan det blive svært at erstatte efter jul, hvor hun går på barsel. Nu skal man ikke sælge skindet for bjørnen er skudt, og tiden vil vise hvordan vi formår at takle resten af sæsonen med vores andre hævere. Det kan vise sig at være meget afgørende at Mette er væk, men omvendt kan vi næsten også kun overraske positivt efter jul.

Det var blot en lille håndfuld af spillere som jeg mener er af så afgørende værdi for sit hold, at holdene uden disse spillere falder markant i niveau. Man kunne også have nævnt Eva Bang, som nok er elitens bedste hæver og så endda i en alder af 16 år. Derudover er der jo diverse udlandske spillere, som må siges at være af særlig høj klasse.
Det jeg synes der bliver mest spændende at se er, om der dukker et hold op - og det kan sådan set være ethvert hold i top 4 til april, som formår at få HELE holdet til at gå op i en højere enhed og dermed mindsker værdien af individet. Jeg tror at det hold der formår dette, vil være favoritter til guldet. Alle hold i top 4 har store profiler, og alle er blevet dygtigere til at stille en taktik op ift. de store profiler hos modstanderen. Derfor bliver det en holdindsats deer afgør DM i år hvis man spørger mig, og i mindre grad end tidligere den enkelte stjernes antal vundne bolde.

Blot nogle strøgtanker om forholdet mellem profilerne i eliten og så det hold de spiller på. Jeg fidner det relevant især fordi flere af spillerne jeg har nævnt, forsvinder eller er forsvundet for resten af sæsonen. Tine er blevet opereret, Kelsi er rejst hjem, Mette er gravid etc., så hvordan kommer de forskellige hold videre og hvem gør det bedst..!

Mini

2 comments:

Anonymous said...

Hej Mini.

Helt enig min din høje vurdering af Mias betydning to Holte-holdet, og jeg kan supplere med, hvad Smølf (dejlig klar i mælet som altid) sagde til mig i et interview for et par måneder siden, da jeg spurgte hvad holdet ville gøre, hvis hun rejste:

"Vi må erstatte hende, så godt vi kan. Men det er klart: man kan ikke erstatte Mia uanset hvad man gør – hun er holdets hjerte og den bedste spiller vi har. Det må vi i givet fald prøve at leve med. Vi har besluttet at bakke hende op i hendes ambition om at komme udenlands, og det holder vi fast ved."

Man kan så undre sig lidt over, at du ikke har inddraget Mia i din nye konkurrence.

Du har i stedet inddraget Holtes kantspiller Elsa, og det er på en måde berettiget, synes jeg: for forsvar og angreb er jo to sider af samme sag. Og man kan som bekendt ikke vinde kampe ved lutter forsvar.

Jeg kan kun sige, at når man har fulgt Holte så tæt som jeg har, føler man sig overbevist om, at Elsa har haft en KÆMPE betydning for holdet ved at føre an med et frækt, effektivt og utrætteligt energisk angrebsspil.
Hun har givet gejst til det hold utallige gange og har siden årets begyndelse kun haft meget få svaghedsperioder.

VH

Morten

Anonymous said...

Hej Morten..

Tak for din kommentar, og du besvarer jo nærmest dit eget spørgsmål - hvorfor Mi aikk eer med som MVP i afstemningen..

Det kunne hun bestemt sagtens have været, når hun ikke er det, har jeg 2 grunde.. Den ene er, at jeg ikke kan have alle spillere med, man kunn eogså spørge hvor Mie Lindgren, de to bulgarer, Meli etc. var henne.
Den anden er, som du selv pointerer, at for at vinde kampe SKAL man ganske enkelt have kantspillere som kan vinde bolden, og det kan Elsa - bedre end nogen anden i Holte.

Mini