Friday, May 7, 2010

Damelandsholdet og spiller frustration..

Hep.. Lige et indlæg på dansk.

Nu er Landsholdssæsonen i gang, og alle spillere er til og fra landsholds træning hele ugen igennem.. Det bringer flere samtaler med disse spillere på bordet, samtaler der ikke er nye men dog bliver frisket op hvert år omkring denne tid.

Noget af det der gør at jeg har følt et behov for at skrive dette indlæg, er en nu 3årig periode hvor jeg har været rigtig tæt på flere spillere på landsholdet. Spillere som alle er dybt loyale overfor landsholdet og den præstige der følger med, og de stiller troligt op år efter år. Omvendt er det også spillere som kæmper en indre konflikt mellem klub og landshold.
En konflikt skabt af manglende samarbejde mellem klubtræner og landstræner, OG en konflikt der i MINE øjne i høj grad har at gøre med den danske landstræner.

Tony har sit syn på volleyball og har en meget beundringsværdig og stålfast mening om hvordan volleyball skal spilles. Det er enhver træners ret og det vil altid være arbejdsgiverens beslutning hvor længe det skal stå på. Så længe resultater målt i sejre og nederlag, udvikling af spillere etc. er i orden så fortsætter man naturligvis samarbejdet...!

I Danmark har vi 8 klubber i elitedivisionen og det er stort set det marked landstræneren har at finde sine spillere henne. Ud af de 8 klubber er der kun 1 elitetræner dvs. klub der deler landstrænerens syn på taktik og spillestil. Det er målt på antallet af spillere der ikke er brugbare på landsholdet med det spil de har allerede via den træning de får i klubberne, hvilket resulterer i at spilleren radikalt skal ændre sit spil for at være brugbar på det danske landshold.
Det vil altid være klubbens eget valg udfra valget af træner, hvilken spillestil eliteholdet skal have og dermed spillerne udvikles i, og situationen i Danmark er at Holte har valgt den samme tilgang til volleyball spillet som man har på landsholdet. Det har først klubben til rigtig mange medaljer og flotte resultater, så ikke en finger at sætte på dette.
Men hvad sker der så med de spillere der kommer fra alle de andre klubber når det er tid til landsholds samling?

Dette bringer os frem til den indre konflikt jeg talte om før...

En spiller der ikke træner den samme spillestil som benyttes på landsholdet, mødes med en hurtig kommentar fra Tony om at det hun har lært hele året i sin klub, det er fuldstændig forkert... Og det kan kun gå for langsomt med at få lavet det om.! Og nu siger jeg ikke at manden ikke har ret ift. hvad han ønsker spilleren skal bruge på landsholdet, for det er jo hans valg, men er det ikke liiiiige lovlig naivt og egocentreret at mene, at man har patent på hvad der er rigtigt og forkert i volleyball? - JO!

Disse spillere sidder så pludselig i en situation når de kommer tilbage til klubtræningen hvor de så skal diskutere det samme med deres klubtræner. I sidste ende står spilleren jo med et valg om at gøre enten som hendes hold i klubben stiler efter, eller som hendes karriere på det Danske landshold kræver. Alternativt kan man vælge at skifte til en klub hvor de to ting går hånd i hånd, og det har vi jo også set rigeligt med eksempler på, men det er nu ikke min pointe her så lad os lade det ligge.

Nej det jeg vil frem til er, at hvis vi i 7 ud af 8 eliteklubber er SÅ ELENDIGE til at udvikle spillere til det danske landshold, og hvis vores tanker om volley og hvordan det spilles bedst er HELT FORKERTE, så står Dansk volleyball, forbund, klubber, landshold og spillere i en ganske uheldig situation. Og som volleynation må vi vel træffe et valg om hvor længe vi vil stå i den uheldige situation, for der er ikke forbedringer forude, tværtimod... og det ses jo tydeligt på nedenstående liste:

Damelandsholdet:

Eva Mielskov Bang, hæver – Brøndby VK (backup)
Jindra Knudsen, hæver – Holte IF (starter)
Mia Kloth-Jørgensen, libero – Holte IF (starter)
Lykke Groot Degner, center – Holte IF (starter)
Juliane Graff Daugaard, center - Fortuna (Holte IF) (backup)
Christina Marie Stenvig Jensen, center – Brøndby VK (starter)
Mie Lindgren, kant – Brøndby VK (Holte IF) (backup)
Louise Johnsen Alrø, kant – Örebro VS (SWE) (starter)
Melcijana Salispahic, kant – Holte IF (starter)
Natja Bech Kjeldsen, kant - Skovbakken (backup)
Karen Helmer-Hansen, kant – Holte IF (starter)
Majken Asmussen, kant – Holte IF (backup)

Jeg tror min pointe er ret klar, og jeg synes ikke at det er en særlig god situation for dansk volleyball... I virkeligheden er den ganske forfærdelig! I hvert fald så længe der udtages spillere til landsholdet som kommer dertil glade og med tro på sig selv(ellers var de der jo ikke) for så at vende tilbage til klubben helt uden selvtillid og i dyb personlig konflikt i frygt for at spilde sin relativt korte volley karriere på at lære nogle forkerte ting...

Min besked til Tony er ganske klar... Udtag de spillere du mener passer i det system du gerne vil køre. LAD VÆRE med at udtage spillere der ikke passer for så at lave om på dem og BILDE DEM IND at den eneste rigtige måde er DIN måde.. for det er direkte LØGN! Det kunne helt sikkert gavne at at spillere lærer mere end 1 måde at spille på, men det skal gøres på en måde så det gavner spilleren, og ikke ødelægger deres tillid til sig selv og til deres klub.

Ja jeg ved godt at det her indlæg kommer til at gøre nogle meget vigtige herre meget sure, men jeg er 100% ærlig når jeg siger at jeg ALDRIG har set nogen være så dårlig til at bygge en spiller op mentalt som du er det Tony, og det gør mig pisse sur at der er en hel del menneskers hårde arbejde gennem flere sæsoner, som du bare samler op og kaster ud af vinduet.. det lader sig kun gøre af én eneste grund, og det er ikke fordi du ved bedre for det gør du ikke, men fordi du er landstræner og spillerne respektere de ting du siger og lære fra dig.. Men det handler kun om dig i din verden, og din verden er sgu ikke stor nok i mine øjne.. ØV!

Mini

"Freedom is the right to be wrong, not the right to do wrong"

13 comments:

Anonymous said...

Du skriver:

"Ud af de 8 klubber er der kun 1 elitetræner dvs. klub der deler landstrænerens syn på taktik og spillestil."

Har du de syv træneres ord for det?

Fem startere på landsholdet er fra Holte. De behøver altså ikke ændre deres spillestil. Er problemet så helt så stort som du skriver?

VH

Morten

Anonymous said...

Som træner har du ofte en foretrukken inspirationskilde til hvordan spillet skal spilles. Men der er mange måder at mene hvordan bare et simpelt baggerslag bedst indlæres / spilles på, eller hvordan et angrebsslag tages på.

Jeg tror det Mini hentyder til er at vi andres syn, som måske er mere amerikansk / asiatisk inspireret bevægelsesteknisk kasseres som dårlig teknik når spilleren returnerer. Det stiller ofte spilleren i et dilemma, og dette dilemma har jeg oplevet med samtlige Fortuna-spillere der har været på landsholdet i min tid. Der var stor forskel på hvordan vi mente at spilleren kunne forbedre sig, men desværre manglede der lidt dialog om det og derfor stod spilleren midt imellem. Og ja så bliver det ofte et valg mellem at spille med de andre på landsholdet, eller se bort fra det.

Jeg ser ikke spillestilen som noget problem, men det er væsentligt at respektere at der altså også findes andre filosofier omkring den enkeltes optimering.

Mht teknisk metodik, så er det bare at se på italiensk A1 i øjeblikket, hvor der mødes spillere med meget forskellig tilgang.

Skulle vi tage et skridt fremad er det utrolig væsentligt hvis du ønsker at præge andre med din overbevisning, at du er tilstede når spillerne træner i deres klubber. For det er her du kan præge, og det skal altid være træner til træner, og ikke med spilleren som mellemmand.

Mikkel

Anonymous said...

Du understreger blot min pointe ved at opsummere antallet af landsholds startere fra 1 klub.. 1 klb ud af 8.. Saa det er vel et spoergsmaal du selv besvarer..?

Mikkel har fat i hvad jeg vil frem til. Jeg har ikke en finger at saette paa hvilken spillestil Tony oensker at benytte, det er hans valg.. det er manglen paa accept af andres der skaber problemerne i min verden - og i flere spilleres..!

Jeg har hverken de 7 andres ord for at de ikke benytter den spillestil, og heller ikke den 1 paa at han goer, men jeg bruger de to oejne jeg har... Og ja saa udveksler jeg da et ord i ny og nae med de andre traenere.. Jeg vil nemlig gerne blive bedre og laere mere af dem der har meget erfaring, ogsaa selvom jeg ikke altid er enig.!

Mini

Anonymous said...

Tak for svar fra jer begge.

Selvfølgelig kan jeg ikke afvise, at det kan være relevante problemer I tager op, især i den formulering, Mikkel giver.

Jeg vil nu mene, der er en logisk fejlslutning i dit indlæg, Mini.

Du kritiserer, at landsholdspillere tvinges til at ændre spillestil.

Samtidig konstateres det, at der er fem startere på holdet, som ikke behøver ændre spillestil, fordi de kommer fra Holte.

Dermed skulle hovedparten af dette problem med spillestilen altså være løst. Og du siger ovenikøbet, at du respekterer landstrænerens valg af spillestil.

Men hvad er det så, der er galt?

Da det ikke er de UDTAGNE spilleres spillestil, det er galt med, må det jo være andre ting, der er galt med dem, f.eks. deres kvalifikationer.

Siden du er så utilfreds.

VH

Morten

Anonymous said...

jesus..

Mit problem er at der er mere end 5 spillere på landsholdet.. der er ca. 12. De spillere der ikke er af samme stil som de 5 du omtaler kommer tilbage fra landsholds samling og er nedtrykt og uden tillid til hverken sig selv eller deres klub.. Det er DER problemet ligger..

De spillere som ikke skal ændre spillestil er jo ikke dem jeg taler om sjovt nok.. Og det er heller ikke hvor godt landsholdet er.. Det er alle de spillere der udtages til et program som de når de så kommer til, får at vide at de ikke er klar til før de ændrer deres spillestil..

Giver det ikke ret god mening eller er det bare mig der har svært ved at forklare mig tydeligt nok.

Mini

Anonymous said...

Du må undskylde mig Mini, men hvem er ALLE de spillere du taler om?

Landstræneren har satset på stort set de samme spillere de sidste tre år,så de er vel ikke helt ukendte med hans metoder.

Ser man på truppen i år, så består den – udover de 5 Holtespillere, der altså udgør den absolutte grundstamme – af spillere, der har været med i truppen i TRE ÅR:

Mie Lindgren, Louise Alrø, Christina Jensen, Juliane Daugaard, Eva Bang, Natja Bech Kjeldsen.

Det er muligt, de alle græder deres modige tårer hos dig her på det seneste, men efter tre år i truppen kan de ikke være ukendte med, hvad de går ind til.

Landstræneren har opbygget holdet efter en langsigtet strategi, og hvor vellykket den er, vil fremgå af resultaterne.

VH

Morten

Mini said...

Lærke(frb), Jeanette(fortuna), Lene Grøn(frb), Pia Larsen(lyngby), Majken(holte), Mette W(fortuna), Stine C(brøndby/canada), Mie Møller(Fortuna), Julie Guldager(brøndby)

Det er alle spillere der også har været inde omkring landsholdet inden for de sidste få år.

Kan vi alle lige tænke tilbage på den Meli der indtog eliten med storm som årets fund for en lille håndfuld år siden.. En spiller med aggressivt og opportunistisk angreb og serv... Hvor er det spil henne nu?
Jeg siger ikke hun er blevet dårlig for det må være enhvers ret at vurdere, men hendes spil er da blevet lagt 100% om fra hvad det var.

Og man kan også kigge på hvorfor en starter fremfor en anden... Hvad er det eksempelvis der gør eva bang skal gå og hænge med skuffen over at hun ikke er god nok til at starte på landsholdet - årets hæver sidste sæson..! Hun er blevet vraget fremfor en spiller der er stoppet til volley som jeg i øvrigt ikke husker har været i nærheden af samme titel.
Man kunne nævne Christina fra Brøndby der ligeledes har meldt sit karrierestop, hun bliver også foretrukket fremfor en center på årets hold der i år vandt dobbelt guld OG som Holte skriver på deres hjemmeside var fantastisk afgørende i DM finalerne..

Begge disse spillere skal lave utrolig mange ting om i deres spil hvis det skal være godt nok til landsholdet, fordi de ting de arbejder med i deres klub ikke er tilstrækkeligt.! Omend det har ført titler og spiller awards med sig...

Og jeg vil slet ikke komme ind på succes målt på sejre og nederlag for det er slet ikke min pointe. Jeg skriver 100% kun det her som en træner der forsøger at arbejde med nogle spillere der bliver ødelagt af at være til landsholdstræning fordi der kun er én vej..!

Mini

Anonymous said...

Morten, hvad skete der med dit løfte om at holde dig fra politik?

Anonymous said...

Normalt svarer jeg ikke på anonyme indlæg, men anyway:

Jeg anser ikke en diskussion om sportslige vurderinger som "politik".

Morten

Anonymous said...

Hej begge

En ekstra ting som lige skal supplere mit indlæg, om at nærvær til spillerne/trænerne i klubberne er væsentligt. Det trækker ekstra ned at træneren reelt kun er ansat 3 mdr årligt, og slet ikke ser spillerne i løbet af året.

Man kan næppe forestille sig at Morten Olsen sad i Belgien uden at se kampe med spillere eller følge dem i træning. Nå jo - det gør han jo også ;-)

Mikkel

Peter said...

Jag såg matchen mellan Sverige och Danmark i Katrineholm, och jag kan mycket väl förstå Tony om han tycker att spelarna behöver förändra och förbättra sitt spel. De Danska tjejerna var riktigt dåliga. Sverige är inte bra, det är bara att kolla på EM-kvalet nu, och ändå spöade de skiten ur Danmark. Tony kanske har en poäng när han vill ändra på tjejernas spel. Eller tycker du att de Danska tjejerna är så bra att de inte behöver förändra någonting?

Anonymous said...

Hvorfor overhovedet spille på landsholdet?

De spiller kun få kampe i maj og taber altid uanset hvem (næsten) de møder.

Landstræner Tony går fornuftigt nok ind for det hurtige spil, men fejler når han nærmest har gjort landsholdet til Holtes anneks. Som du forhåbentlig så til DM så er Holtes spil jo i høj grad bygget op på "fedtspil", de magter ikke hurtigt og agressivt spil som du var lidt længe om at indse til DM.

Man kan spørge sig selv: Er visse spillere på landsholdet blot fordi de spiller i Holte?

Anonymous said...

Til vores svenske ven:

Nej jeg synes afgjort ikke at spillet på det danske landshold er godt nok som det er, men jeg mener også at perioden den nuværende stab omkring landsholdet har haft til at bygge noget op eller ændre på tingene har været lang nok til at man kan begynde at måle på om det er er succes eller ej.

Jeg men ligesom de fleste andre at Tony har formået at skabe en masse fine ting tidligere i sin tid som træner, men på det danske landshold har det været en kæmpe fiasko... ganske enkelt.!

anonym: Jeg ved ikke om vi var længe om at indse hvad Holte kunne og ikke kunne, men det er ofte også et spørgsmål om hvilken tilstand man selv er i. Jeg synes også vi burde have vundet hver eneste kamp mod Holte, men de er jo et godt hold og hvis ikke man selv er i stand til at præstere 100%, så taber man til dem.. Det er nok derfor de gik stort set ubesejret gennem grundspillet!!

Mini