Monday, January 19, 2009

2 sejre og damevolley nu med politi, ambulance og brandvæsen

Så fik vi afviklet endnu en runde i damernes elitedivision, og det var ikke en runde der gik stille hen.

Lad mig dog først dele med jer, hvor rart det føles at have vundet 2 kampe i træk. Det er længe siden det er sket for os, og det er nu en fantastisk følelse som af og til næsten gør det værd at tabe et par kampe...;0)

Selvom vi var favorit i begge opgør, så er det stadig kampe der tester selvtilliden og vi har været presset i begge opgør, som også resulterede i sættab. Jeg kan allerede nu afsløre, at vores sætscore ikke bliver rækkens bedste, så vi må finde de nødvendige point ved at vinde kampe i stedet.

Drama uden lige i Holte

Efter mine egne damers kamp, tog jeg tilbage til Holte for at se topkampen mellem Holte og Brøndby(jeg havde været der tidligt for selv at spille). Lad mig sige med det samme, at jeg har aldrig været vidne til sådan en kamp i Danmark før.
Stikordsliste:

- En Brøndbyfan i ordets fulde betydning
- Polititianmeldelse
- Gult og Rødt kort
- 5 sæt med op- og nedtur


Jeg tager stikordene i rækkefølge.

En brøndbyfan forbindes i aviser og blade normalt med bøllerne til fodboldkampene, men denne gang var der tale om volleyball.
Brøndby havde til kampen medbragt 2 tilskuere. Den ene var et velkendt ansigt, nemlig HeadCoach Ana Louisa's datter som følger holdet i tykt og tyndt. Den anden en herre der var bekendt af datteren tilsyneladende. Dene unge mand var udrustet med en fløjte og et iltert temperament.
Disse to tilskuere listede sig over på spillersiden af Holtehallen, og sad altså helt tæt på trænere og spillere på de to bænke.
Herren med fløjten brillerede i bedste Holte/Lyngby fan stil med at være en enmandshær mod hele Holte's hjemmepublikum, og det vil jeg da gerne give min fulde respekt for..:0) Men der hvor tilskueren begik en simpel fejl var, da han begyndte at råbe skældsord ned til spillere og trænere fra Holte, som altså ikke var mere end 2-3 meter fra vedkommende. Dette blev for meget for Smølf og Henrik Borring, som bad manden om at stille sig over på den anden side til de andre larmende masser!!
En simpel, forståelig og ganske overkommelig opfordring som så udviklede sig til lidt af et drama, som kun et Brøndbyhold tilsyneladende kunne være stolte af...(Det eneste Brøndbyholdet, brøndby trænerne(3stk.) og Ana's datter bidrog med var da datteren sagde til Henrik Borring at hun ville ikke blande sig, men de skulle bare lade være med at røre ved hendes ven - dette efter at Henrik havde berørt mandes skulder for at få hans opmærksomhed)

Manden nægtede at flytte sig hvorefter han øgede mængden af fløjten og råben. Da han så blev bedt om at forlade hallen, og der blev tilkaldt assistance da manden til stadighed nægtede at rykke sig, blev det til lidt skubberi og manden ringede så til politiet.
Det hele endte med at manden ville anmelde Henrik Borring til politiet for "vold". Lad mig forsøge at male et billede for jer læsere: Manden der er tale om var efter udseende at bedømme, relativt stærk og trænet. Henrik Borring som er formand i Holte var måske engang stærk og trænet, det ved jeg ikke, men ihvertfald er han ikke lige prototypen på en voldsom og fysisk type. Henrik er den mest rolige mand jeg kender!

Politiet ankom og må have fået sig lidt af et grin i bilen på vej tilbage. Ihvertfald blev manden bedt om at lade være med at fløjte hvis han ville sidde på den side af banen, hvilket han totalt ignorerede efter Politiet var gået... Lidt af en komedie som hele den ene langside var vidne til, og i øvrigt ganske underholdende, men samtidig lidt ubehagelig.

Nu til kampen som indeholdte 2 gule og et rødt kort. Det første gule kort tilfaldt Brøndby's Bulgarske centerspiller Dimitrova, som fik det for at gå hen og brokke sig til 2. dommeren over en manglende kendelse mens hun sad på bænken for liberoen.

Det gule og røde kort blev præsenteret for Brøndby's HeadCoach Ana, og jeg sympatisere faktisk lidt med hende i denne situation.
Smølf som jo altid er herlig at følge i fuld udfoldelse, gjorde 2. dommeren opmærksom på en opstillingsfejl hos Brøndbyholdet inden bolden blev fløjtet igang. 2. dommeren fløjtede for fejlen, og det skal lade mig være ukendt hvorvidt 2. dommeren havde set fejlen uden hjælp. Men Ana som så episoden blev så vred, at hun da hun brokkede sig greb fat i 2. dommerens arm for at få hans fulde opmærksomhed. Som alle volleykendere ved, er dette STRENGT FORBUDT, og efter samtale med 1. dommeren blev hun altså vist bort fra banen.
En lidt hård kendelse som måske kunne være undgået ved at 2. dommeren havde bedt Smølf om at sætte sig ned, eller ihvertfald undlade at tale til ham midt i hans arbejde. Det skal dog siges at Smølf så vidt jeg kunne se, befandt sig inden for den nye "trænerboks" og derfor reelt ikke stod ulovligt.

Kampen i sig selv svingede frem og tilbage. Holte dominerede i de første 2 sæt, dog uden at spille god volley. De lavede færre fejl end Brøndby, og var skarpere i angrebet.
3. og 4. sæt blev vundet af Brøndby efter at Holte havde været foran i begge, men det var som om ingen af spillerne hos Holte rigtigt ramte dagen, og jeg har svært ved at se nogen få en bedre mulighed for at slå dem, end Brøndby fik denne dag.

5. sæt havde masser af tætte dueller og med Pia Larsen i særklasse var Brøndby godt med hele tiden. Holte vandt dog til sidst ved Katherine Whitney og det var nok forskellen på de to hold idag. Holte havde flere spillere som momentvis lavede point, mens Brøndby hele tiden satte deres lid til Pia og Iva, men da Iva blev skiftet ud var der ikke mange steder at hæve hen for en ellers velspillende Eva Bang.


4 kloge blev til 3 og tips til kommende runde...

Tipskonkurrencen er blevet reduceret til en dyst mellem William, Mikkel og undertegnet, da Morten ikke længere ønsker at deltage fordi forholdende er ulige når William og jeg er trænere for et hold, og reelt ikke vil tippe mod dem.

Stillingen efter første runde i 2009 stadig med 1 point for rigtig vinder og 3 point for rigtigt resultat:

Mikkel tippede således:
Skovbakken - KSV 3-0 ... Resultatet blev 3-0
Lyngby - DHG 3-0 ... Resultatet blev 3-1
Holte - Brøndby 3-1 ... Resultatet blev 3-2
Fortuna - Frederiksberg 3-0 ... Resultatet blev 3-1

Mikkel fik således 6 point

William tippede således:
Skovbakken - KSV 3-1 ... Resultatet blev 3-0
Lyngby - DHG Odense 3-0 ... Resultatet blev 3-1
Holte - Brøndby VK 3-1 ... Resultatet blev 3-2
Fortuna - Frederiksberg 1-3 ... Resultatet blev 3-1

William fik således 3 point

Mini tippede således:
Skovbakken - KSV 2-3 ... Resultatet blev 3-0
Lyngby - DHG Odense 3-0 ... Resultatet blev 3-1
Holte - Brøndby VK 3-0 ... Resultatet blev 3-2
Fortuna - Frederiksberg 3-0 ... Resultatet blev 3-1

Mini fik således 3 point


Samlede stilling:
Mikkel 6 point
Mini 3 point
Willy 3 point


Mine bud på næste runde(kun 2 kampe)

Frederiksberg vs. Holte
Jeg er ret delt her, da jeg egentlig mener Frederiksberg har en chance hvis de bare kan få gang i deres gode server. Omvendt skal Holte vise bedre spil end de gjorde mod Brøndby, og det her kan blive kampen at vise det i...
Resultat: 1 - 3

Fortuna vs. Holte(pokalfinalen)Jeg spiller jo selv i Holte, og får nok prygl derhjemme hvis ikke jeg tipper på Holte...:0) Men Fortuna har vundet de vigtige kampe hver gang i 2 år nu. Sidste år havde vi selv 8 sætbolde mod dem i finalen uden at vinde sæt.
Det bliver en nervepirrende kamp er jeg sikker på, men Fortuna har fordelen af et kæmpe hjemmepublikum, mens Holte risikere at komme til kort her(læs mellem linierne Lita & Co.).
Er Caley på toppen og klar på en revanche bliver det en hård og tæt kamp, og hvorfor skulle hun ikke være det..? Og er Holte plaget af 4 kampe på 7 dage?
Resultat: 2 - 3 - jeg vil jo gerne have fred i hjemmet trods alt.. ;0)

Held og lykke til alle i kommende uge, og tillykke til Brøndby med et fremragende publikum de virkelig kan være stolte af!!! ;0)

Mini

11 comments:

Anonymous said...

Hej Mini.

Fint at se dig tilbage i god form med en reportage fra Holte-dramaet, der langt overgår min i farverigdom (og desværre også i præcision).

Holtehallen har jo tilskuerpladser på spillersiden modsat vistnok alle andre haller for elitedivisions-hold, og det giver mulighed for at blive "personlig" over spillerne i kamppauserne.

Trist, at det skal være et problem, at Holtehallen på den måde er bedre udstyret tilskuermæssigt end de fleste andre volleyhaller.

Hele hal-problemet kan let komme op og vende, når finalerne i elitedivisionen skal spilles til foråret.

Kan man f. eks. forestille sig en glat afviklet finale i Brøndbys minimale Tjørnehøjshal, fyldt til bristepunktet med fans af den ene eller den anden art og støbning?

––-

Som du skriver: nul tipskonkurrence for mig på ulige vilkår (med handicap for dig og William).

Det hindrer mig dog ikke i at føre regnskab med de kampe og tips, hvor vi står lige fra starten, f.eks. kampen mellem Holte og Brøndby.

Den tippede jeg 3-2 til Holte, altså rigtigt. Så i den LIGE KONKURRENCE kom jeg pænt fra start.

VH

Morten

Anonymous said...

Hey king benny,

Ja det var en lidt speciel og opleve Brøndby være mere usympatiske end nogensinde før. I det mindste fik det mig til at heppe på Holte selvom jeg normalt prøver at holde mig neutral (+at jeg egentlig gerne så brøndby bliver 1'ere istedet for holte).

Anyways, mine to tips til runden.

Frederiksberg - Holte 3-1.
Pokalfinale Holte-Fortuna 3-0

mvh
William

Anonymous said...

Ja jeg blev også stærkt overrasket da jeg hørte din ryst bag mig willy "HOLTE".. ;0)

Morten: Ja det kan blive en helt vild oplevelse at spille semifinale og finale i Brøndby. Det minder mig og tiderne i Rosenlund, hvor tilskuerne sad 1.5meter fra sidelinien - det var helt vildt.
Det skaber en fantastisk stemning så længe tingene holdes sobert, men det kan hurtigt og nemt tage overhånd!

Mini

Anonymous said...

Hej drenge

Lige et par kommentarer:

* Han er vist et familie-medlem til Simin.

* Jeg synes måske at man skal passe på med at forlange det helt store af BVK's bænk, spillere + ledere i en sådan situation. Oftest er det svært at blande sig, hvilket Henrik Borring jo også selv fik at sande i Odense under DM-finaler. Her måtte dommere+ DVBF-ansvarlige medvirke til at holde Holte-tilskuere fra banen.

Jeg har desuden kampen på video - sjov kamp at følge, og med god lyd... Det lyder som en krig på mere end bold.

*Tilskuerpladser som i Holte er nok ikke problemet. Problemet er ikke svært at høre, hvis du blot lytter til nogle af de kommentarer der kommer fra andre grupper rundt om i hallen. Det er i mine æjne mere problematisk at det åbenbart er blevet en dyd at have mennesker hvis eneste formål med at sidde der, er at genere en eller flere af modstanderen. Og som jeg oplever det sker det desværre også i flere andre haller, og er ikke relateret til hvor de sidder.

Hvad er der galt med blot at holde med nogle?

Mikkel

Anonymous said...

Hej Mikkel.

Den lille episode i Holtehallen kan SLET, SLET ikke sammenlignes med det vilde kaos til anden semifinale Fotuna-Holte i Klostermarkshallen.

Her var det meste ret uoverskueligt, bl.a. åbenbart at Fortuna-tilhængere også gik over stregen.

I Holte drejede det sig om EN ENKELT PERSON, og nogle ganske få velvalgte ord fra Brøndbys trænerbænk ville efter alt at dømme have en pæn chance for at give resultater.

I hvert fald ville det have været klædeligt, om forsøget var blevet gjort.

Men i det grundliggende er jeg helt enig med dig:

Gid man kunne nøjes med at opmuntre spillerne og ikke forsøge at genere dem.

Jeg har altid opfattet volley som en gentlewoman-sport, men det er ikke lutter gentlemen, der er at finde på tilskuerpladserne!

VH

Morten

Anonymous said...

Hej igen

Jeg ville egentlig heller ikke sammenligne, men blot fortælle at det tidligere har eskaleret og er noget man skal tage alvorligt.
Jeg synes personligt at INGEN tog det særlig alvorligt sidste år til finalerne - heriblandt også skriverne her på bloggen. Derfor synes jeg kun at det er fint at der kommer mere fokus på det nu. Faktum er blot at chikane fra tilskuere henvendt mod spillere / trænere er eskaleret og har vist sig flere gange nu, og vi bør sætte ind ved først at kigge indad. Det er jo ikke svært at lave regler for opførsel for tilskuere til ens hjemmekampe, og "opdrage" til bedre fankultur. Vi skal ikke være bange for at fortælle vore egne tilskuere, hvordan vi helst ser at de opfører sig. Her er spillerne og trænere de bedste ambassadører at bruge, mens ledelsen skal træde til når regler brydes. Det er altså ikke fair at spillere/trænere skal indblandes midt i deres kamp.

I tilfældene omkring finalekampene sidste år, var det jo netop problemet at de to fraktioner forsøgte at overgå hinanden i dumheder. I Holte-hallen resulterede det i begge grupper gik over i de andres lejr med fløjter, og i Odense med tilskuere der råbte ukvemsord + gik ind mod banen. Og jeg er ligeglad med hvem af grupperne der gjorde hvad, for dette er bare ikke godt nok for nogen af lejrene. Det skal bare stoppes, og det gøres lettest ved at vi alle opdrager vore egne bedre, og efterfølgende større fokus på det fra arrangør/hjemmeklub.

Men jeg tror da faktisk også at vi er meget enige på dette punkt Morten.

Mikkel

Anonymous said...

Hej Mikkel,

Jeg har ikke udtalt mig om finalekampen fordi jeg ikke var der og kun havde 2hånds forklaringer.

Det samme burde du overveje når du ikk så alle de latterlige ting der skete i forbindelse med Brøndbyfjolset.

Feks:
- At nægte at være i publikums afsnittet.
- At tilkalde politi er jo latterilgt i sig selv.
- Efterfølgende fortsat nægte at gå over hvor publikum var.
- At stå med ryggen til banen og fløjt op i hovedet på den gruppe dommere der sad og så kampen - indtil de så gik væk.
-At pigerne på brøndbys bænk står og griner op til ham og datteren og opildner ham til at fortsætte.
-At han begynder at tage billeder af Henrik Borring og kampens sekretær, samt alle der siger noget til ham.
-At Brøndbys bænk intet foretager sig.

Han ødelagde kampen for rigtig mange tilskuere inklusiv Brøndbys egne.

Komplet tåbeligt.

mvh
William

Anonymous said...

Hej W

Du må jo mene at jeg bruger denne kamp til at sammenligne episoderne ifht mest forkert eller mindre forkert, siden jeg ikke må snakke om emnet uden at have været der.

Jeg synes faktisk at du skal læse mine argumenter igen, og så overveje om man ikke også bør læse andres kommentarer førend man konkluderer på baggrund af dette.

1. Jeg udtaler mig mig vist heller ikke for meget om handlingen mere om hvad man bør forvente af en træner + bænk i en sådan situation. Jeg mener ikke at det er deres opgave at nedtone, men selvfølgelig skal de heller ikke opildne.
Men også her er der vel grå grænser i det rent hypotetiske hjørne? Hvis nu en tilskuergruppe opfører sig skidt, skal holdet så undlade at klappe af dem efter kampen - er det ikke at opildne.

2. Jeg sammenligner ikke - men beder om at man tager det alvorligt i ALLE KLUBBER. Mener du måske at grænsen først går ved hans handling? Hvad må man generelt, hvor stor fokus er der på tilråb af krænkende tendens, hvor stor fokus er der på at få tilskuere til ikke at flytte med banehalvdel for at kunne råbe lidt tættere på modstander? Det var det som jeg håbede ikke ville drukne i forsøget på at dræbe idioten her i offentlighedens lys. For vi har et behov for at sikre at dette ikke sker. Når den første idiot melder sig under en Fr.berg kamp (som er på jeres side) vil du måske forstå mit budskab...

I øvrigt: Jeg har set kampen på video samt haft både Mikael og Lotte derovre. Tæller det, eller skal jeg stadig ikke have lov at kommentere på det ;-)

Mikkel

Anonymous said...

Hep,

jeg ved da godt hvem der var ovre og optage kampen da jeg jo selv var der :). Men jeg troede så at i optog kampen og ikke publikum, men lad det ligge.

Jeg forstår godt hvor du vil hen, men sagen er jo at publikum jo principielt kan opføre sig ret åndssvagt sålænge de er i publikums området.
De fleste klubber ønsker dog ikke at være kendt for "idioter" eftersom det reelt er dårlig reklame og pinligt for spillerne på holdet og dermed mere negativt end positivt.

Jeg tror det er umuligt at lave et heppe politi der sikrer at fans kun synger positive sange, men det er klart at linien er lidt uklar.

Er det feks for meget når torkild i århus sidder alene på en stol og det eneste han råber er "servefejl" inden modstanderen skal serve" og "serv på hende igen".
Eller er det at råbe "you have been moosed", eller "blokskræk".

Jeg syntes det er fint nok at der kommer lidt "supporterkrig", men det er klart der er nogle underforståede ting man ikke gør feks at råbe fede luder, eller feks engang hvor nogle gentofte tilskuere råbte "narkoluder" og "lorteso", efter vores anførers 8 årige datter der sad og så på kampen (herrevolley). Men der tog Gentofte selv lige affære og på mange måder lykkedes det os jo at tale os frem til et fornuftigt niveau.

Men Brøndby venne var vildt ude over hvad der kan være iorden, jeg ved ikke om mini+ venner var for langt ude i fortunafinalen fordi jeg ikke var der - men jeg tror ikke på at man kan lave regler for hvad publikum må sige og ikke sige.

mvh
w

Anonymous said...

Hej igen

Regler efterlyser jeg heller ikke. Men selvjustits iform af:

* Påtale fra egne ledere til egne fans = opdragelse (som I jeres Gentofte episode)

* Uddanne sine tilskuere med hjælp af spillere + trænere. Lad dem komme tæt på, rose dem for deres ihærdighed og så lige indprinte hvad man synes de skal gøre... simpelt!

Regler er dårlige, da du så står i gradbøjningens tegn. Nej uddannelse, oplysning og at klubberne ser på dette som en almindelig forebyggende indsats. Så behøver vi slet ikke tale regler efterfølgende....

My point is spoken - over and out!!

Mikkel

Bag Facaden said...

så kan i lærer at politiet i danmark bag facaden ikke altid er til at spøge med....desværre for groft en gang imellem :-S