Thursday, January 29, 2009

Pokalfinalerne og næste rundes tips...

Så fik vi afviklet pokalfinalerne i den overstået weekend, og tillykke til hhv. Marienlyst og Holte med pokaltitlen.

Jeg synes reelt ikke der var nogen tvivl i de to kampe. På damesiden startede Holte lidt nervøst, mens Fortuna trumlede derud ad, måske ført an af et taktisk oplæg fra Mikkel Hauge, men mon ikke Michael'erne havde en finger med i spillet trods alt.. ;0)

Da Holte fik styr på nerverne og Smølf fik fundet den rette tænding hos pigerne, kørte maskinen ganske fint. Dog synes jeg der var et par huller i vejen, hvilket mundede ud i en hel del udskiftninger frem og tilbage. Men i sidste ende var det fuldt fortjent at Holte vandt - de er holdet man skal slå hvis man vil vinde DM i år, det er jeg ikke så meget i tvivl om.

På herresiden er der ikke så meget at sige. Marienlyst var bedre både fysisk og taktisk, og Aalborg mødte egentlig aldrig op til kampen. Marienlyst har hele tiden et gear ekstra, og jeg tror endnu ikke vi har set dem spille sig helt fuldt ud, men vi må se.

Tipskonkurrencen

Mikkel havde tippet en 3-0 sejr til Holte over Frederiksberg i onsdagens kamp, og en 3-1 sejr til Fortuna i pokalen. Disse bud gav ham 1 point til den samlede stilling.

William gættede på 3-1 til egne tropper, mens han satsede på 3-0 til Holte i pokalen. Dette bragte ham 1 point.

Jeg selv gættede på 3-1 til Holte om onsdagen og 3-2 i pokalen. Dette gav mig 4 point, og jeg fik dermed hentet lidt på Mikkel.

I den samlede stillingen får vi derfor følgende efter denne 2. tipsrunde:

Samlede stilling:
Mikkel 7 point
Mini 7 point
Willy 4 point


Mine tips til kommende weekend...

Lyngby vs. Skovbakken
Det er en meget svær kamp at tippe på synes jeg. Vi har revanche tilgode, og samtidig er det en kamp der lidt kan forsejle vores skæbne som midterhold.
Som sæsonen har udviklet sig tegner der sig et klart billede af, at Fortuna, Brøndby og Holte er mest stabile og snupper top3 pladserne. Dermed skal vi slås med Frederiksberg og Skovbakken om den 4. plads der har været et mål for sæsonen for alle 3 hold.
Til kampen mangler vi både Sanne og Tine fra vore normale startsekser, og det et ret hårdt slag. Til gengæld kan det også åbne døren for andre, som måske vil vælge at gribe chancen, ihvertfald vil vi satse alt og spille det bedste vi kan. Og jeg vil forsøge at få den rette taktik klar.
Resultat: 3-2

DHG vs. KSV
Oprykker dysten som reelt nu er en kamp udelukkende om ikke at slutte sidst. Begge hold ser ud til at være bestemt til nedrykning, og dermed er denne kamp nok særlig vigtig for dem begge.
Vi har spillet mod begge hold i 2009, og jeg synes helt klart at DHG har løftet sig mest over julepausen, og jeg tror på en hjemmesejr. DHG server godt og har en fantastisk hæver. Samtidig har de genfundet gejsten, og den hiver dem langt synes jeg.
Resultat: 3-1

Brøndby vs. Frederiksberg
Tja.. Jeg tror og håber på at Brøndby gør det de skal for at hænge på i toppen. I vores situation er det bedst hvis top3 slår alle vores modstandere, og jeg tror også de gør kort proces mod Frederiksberg på hjemmebane.
Nu har Frederiksberg det dog med at vinde sæt i ALLE kampe stort set, og ikke nok med at det er skide irriterende når de er vores direkte modstander til 4. pladsen, men det gør også at man næste er nødt til at tippe på at de får et sæt.
Resultat: 3-1

Fortuna og Holte har rykket deres kamp, da Fortuna skal til Nordisk mesterskaber, og jeg ønsker dem et stort held og lykke herfra, og jeg håber de kan bringe lidt metal med hjem - det ville nemlig være den vel undt efter deres satsning på netop det mesterskab.


Ny afstemning...
Jeg har sat en ny afstemning igang, og den gå i al simpelhed ud på hvem folk tror får den gyldne 4. plads. En plads der ikke kun er afgørende for at få lov til at spille volley i april måned, men den er også ret vigtig i forhold til næste sæsons rekruttering af spillere, træner og ikke mindst sponsorpenge. Der er en verden til forskel på at blive nr. 5 og 6 og så på at spill eom medaljer.

Så kast din stemme og lad os se hvordan det ender, det er jo ret lige som det ser ud lige nu.

Mini

5 comments:

Anonymous said...

Hej Mini

Det var et fælles arbejde at få holdet gjort klar.

Mht kampens forløb så er det mit indtryk at 2. sæt får en meget afgørende rolle. Fortuna kommer op på 22-22, men formår ikke at udnytte det momentem de havde. I stedet forærer de point der får Holte med igen. Herefter stod der Holte på blok og forsvar, og Fortuna fik ikke fat angrebsmæssigt. Datavolley viser en kamp der rent statistisk har Fortuna som vinder i serv / modtagning, samt angrebs og blok vinder i 1. sæt. Holte vinder i blokade og angreb samlet set. Begge havde en angriber der fik ekstremt mange hævninger (Katherine + Caley), men Caley en bedre kill%.

Jeg er enig i at Holte bliver holdet at slå, men det er i mine øjne faktisk en genopdagelse af gamle dyder der slår igennem. De er ikke så stærke rent modtagningsmæssigt og angrebsmæssigt som jeg troede. Til gengæld har de i Jessica & Hastings de med afstand bedste blokadespillere i rækken, og kombineret med Mia så er der svært at vinde point. Ingen tvivl om at BVK og Fortuna skal spille rimelig fejlfrit + med højt pres, får at vinde i længden.

Mine tips:
Brøndby - Fr.berg 3-0

DHG - KSV 3-1

Lyngby - Skovbakken 3-1

Mikkel

Anonymous said...

Hep..

Du har nok ret i at deres modtagning var svagere end man plejer at se, det viser deres egen statistik også.

En af måderne jeg tror på at man kan slå dem er ved at spille mere uforudsigeligt.

Jeg tror at masser af kombinationer hvor man forsøger at få sin bedste angriber væk fra deres bedste blokader er vejen frem. Hvis man kan tvinge anneka og jessica ud og løbe, og til at tænke hver eneste gang de skal lave en blok, så kan man måske nok presse dem til at lave et par fejl.. Men vi må se, vi får selv chancen på torsdag.. Om så vi har niveauet til det er en anden snak, men lad os nu se.

Jeg synes faktisk at Fortuna's japanske spiller spillede formiddabelt forsvar, og det ærgrede mig lidt som volleyfan, at hun røg ud igen.. Hun var nemlig med til at skabe en masse lange dueller.

Tillykke i øvrigt..

Mini

Anonymous said...

Hej Mini.

Ha, ha!
Næppe er guldmedaljerne - endelig, endelig, ENDELIG! – blevet hængt om halsen på Holte-spillerne, før der indløber velmente råd til deres hårdeste og i forvejen medaljebelæssede konkurrent om, hvordan man skal slå dem!

Men det er måske bare almen volleyviden, der offentliggøres.

Alligevel kunne jeg godt tænke mig at høre, Mini, om du har nogle gode tip om, hvordan man bedst slår Fortuna.

Iøvrigt enig ang. Fortunas japanske spiller Saori Mizuno, som jeg også fremhævede i mit referat. Hun er lidt af et forsvarsfænomen og hvordan garderer man sig så mod det?

VH

Morten

Anonymous said...

Well... Lad mig først og fremmest sige, at jeg næppe ved bedre hvordan man skal slå Holte, end Mikkel Hauge gør det...

I øvrigt er der ganske få hemmeligheder mellem de trænere jeg taler med og så jeg selv når vi taler volley.. Faktisk stod jeg så sent som idag og talte med Smølf om taktik i forskellige situationer, og i bund og grund afgøres spillet jo på banen, og i 9 ud af 10 tilfælde vil det være det bedste hold der vinder... Også selvom man har spurgt både Mikkel, William, Smølf eller Anna til råds om hvordan et hold skal slås..

Hvad angår Fortuna, så tror jeg at de skal slås på gode server og en lav fejlprocent. Hvis man kan isolere deres spil til kun at dreje som Caley(ved at serve godt får de mindre centerspil), så kan man alt andet lige blokere linien og derved tvinge dem til at angribe mod din bedste forsvarsspiller. Lidt hvad Holte gjorde i finalen - tving dem til at angribe mod Mia..

Men generelt er det svært at sige hvordan man slår et hold med fænomenale forsvarsspillere og gode blokader.. Den bedste måde at gøre det på er ved at være bedre end de er til de samme ting..:0)


Mini

Anonymous said...

Hep

Lyngby vs. Skovbakken
1-3 (selvom jeg meget gerne så at i har ret og lyngby vinder).

DHG vs. KSV
1-3
Jeg tror ikke Dhg kan slå ksv, simpelthen fordi dhg får meget svært ved at vinde point over Ksv's strålende forsvar.


Brøndby vs. Frederiksberg
1-3
En ren walkover, hvor vi dog lige kommer til at tabe et sæt fordi brøndby på et kritisk tidspunkt lader både en giraf og en zebra løbe igennem hallen.

mvh
William