Monday, September 1, 2008

Der lød et startskud!!

Så fik vi spillet Øresund cuppen i Birkerød i den netop overstået weekend, og sikken en dejlig start på en spændende sæson.

Lørdag:

Vi lagde ud med en kamp mod U19 landsholdet. En flok friske unge piger som har både højde og bold talent. De stod klar på banen længe før jeg fik samlet en startsekser og fik bedt dem klæde om, og sådan fik vi vidst hurtigt illustreret forskellen på de to hold.. ;0)

Kampen endte 3-2 til U19 pigerne og det var ret fortjent. Vi havde en sløj indstilling og det var ret tydeligt, at den mentale del på holdet hang mindst lige så langt efter som den fysiske.. Langsomme bevægelser i forsvaret, 4 - 7 kendelser for overtrådt i serven, en så lavt gennemsnit i modtagningen så det formentlig ikke vil kunne registreres på et regneark, men måske vigtigst af alt - en manglende vilje til at give 100% selvom 100% på dagen ikke var noget at reklamere med, men man bør jo starte et sted.


Efter kampen skulle vi spille mod Holte og det er altid sjovt.. Vi fik midt i kampen mod U19 smidt Sanne tilbage som libero(hun havde spillet kant) og så var Rikke Kirstein mødt op. Desværre var Cecilie nu blevet skadet, og Nina fik en tur som kantspiller.
Holte virkede mentalt som et hold der skulle spille den første turneringskamp, og det tændingsniveau havde vi meget langt fra.. - og det var heller ikke forventet at vi ville have det.
Vi blev både servet og slået ud af banen i de første to sæt, hvorefter Holte gik lidt ned i gear og lod os lege med. Spændende blev det dog aldrig, og Holte spillede ret flot omend jeg ikke deler Morten's beundringsværdige begejstring.. ;0) Der var præcis den forskel på os og Holte som man kunne regne med, og så må vi se om vi kan indhente lidt af det tabte i løbet af den næste måned.


Søndag:

Første kamp var kl. 12, så vi skulle mødes kl. 11. Planen var lagt og holdet så ud som følger:
Hæver - Tina
Kanter - Cecilie, Kirstein og Tine Roe
Diagonal - Ditte
Center - Friis, Maja og Maj-Britt

Klokken er ca. 10 da første sms dutter ind: Tine er småsyg og melder pas for dage... "nå men altså Cecilie og Kirstein kan klare kanterne og så går det nok" blev der tænkt..
Klokken slår 10.05 da første opkald klinger: Cecilie har for ondt i skulderen til at spille.. "hmm.. det begynder at se lidt halvhjertet ud mht. den planlagte opstilling".

Klokken slår 11.43 da redningsplanken - Nina - melder sig under fanerne, og vi var alle glade for at hun var på call on duty.

Vi fik kort talt om at stævnet skulle bruges til at tanke lidt glæde ved at spille volley, og bestemt ikke skulle handle om antallet af point der std efter hvert sæt.
Vi fandt nogle fokuspunkter at arbejde målrettet med som var uafhængige af hvilken modstander der stod på den anden side, og det lykkedes rigtig godt for pigerne.
Glæden ved at spille var så småt tilbage, og vi fik grinede langt mere end hele sidste sæson tror jeg. Samtidig spillede vi 9 rigtig gode sæt og så kan man ikke bede om mere.

Kampene søndag blev hhv. tabt 3-2 til Örebro og vundet 3-1 over Brøndby, men som sagt kan resultaterne ikke bruges til ret meget, da vi på mange måder er ret forskellige fra enhver af vores modstandere til dette stævne.
Jeg tror ikke jeg én eneste gang bad pigerne om at optimere noget som helst ift. vores modstandere. Stævnet gjaldt for mig om at se hvordan vi kunne spille og hvor spillerne rent mentalt stod henne. Lad mig hurtigt afsløre at det ikke hele tiden var en rar oplevelse.. ;0) men heller ikke på nogen måde overraskende.

Vi skal arbejde med os selv i hele den næste måned og så kan vi begynde at optimere ift. det hold der står på den anden side af nettet. Volleyball skal være sjovt, ellers gider vi det ikke mere, og det lærestreg lærte vi sidste år. Så at stille høje forventninger til pigerne på nuværende tidspunkt vil være at skyde sig selv i foden. Jeg synes vi gør en masse rigtige ting til træning, og truppen er så småt ved at være helt på plads. Dermed kan vi være endnu mere målrettet i vores træning og jeg har stor tillid til pigerne ift. at nå rette niveau til 1. kamp mod Holte d. 28. september. Vi har endnu et stævne i kommende weekend samt 2 eller 3 træningskampe inden sæsonpremieren, og så skulle formen så småt være hvor den skal.

Tak til Holte for et hyggeligt stævne, tillykke til Örebro med stævnesejren og klapsalver til U19 pigerne for mange flotte sæt i denne weekend.

Mini

6 comments:

Anonymous said...

Hej Mini.

Tak for en oplysende beskrivelse af den fine optakt til sæsonstarten i Birkerød.

Du skriver:

"Holte spillede ret flot omend jeg ikke deler Morten's beundringsværdige begejstring.. ;0) Der var præcis den forskel på os og Holte som man kunne regne med."

Tjah. Er du ikke en lillebitte smule bagklog her?

Vi taler trods alt om et ultra-smalt Holte-hold, der i løbet af sommeren har mistet tre spillere - deraf to nøglespillere (Lene Grønvall og Elsa V.)

Og som kun har haft en god uges tid til at spille to splinternye udenlandske spillere ind.

Det var på den baggrund jeg skrev, og man kan også sige, at stævnet viste hvillken klasse en kernetrup som Mia Kloth, Jindra Knudsen, Vibeke Wallaert og Anneka Hastings udgør.

Med Lyngbys dobbelt så store spillertrup havde jeg nok ventet lidt mere fra den kant, men som du skriver, kom holdet godt igen på andendagen, og opgøret mellem de to klubber, som indleder selve turneringen, kan da sagtens blive jævnbyrdigt.

Spændende bliver det i hvert fald.

VH

Morten

Anonymous said...

Har Lyngby haft længere tid til at spille nogle ind med mindre talent? Som jeg læser Lyngbys hold så var der da en del ændringer i sammensætningen, og det er vel stadig lettere at spille med 2 nye proffer end 2 nye amatører?

Mikkel

Anonymous said...

Lige for at rette:

Holte havde kun en enkelt ny professionel spiller med ved Øresund-stævnet, canadieren Robyn Devlin.
Centeren Anne Morrish er ikke professionel (efter hvad jeg har forstået), men indgår på holdet på samme vilkår som Anneka Hastings.

Iøvrigt: jeg talte om samlet trup, ikke hold. Og hvad man kunne forvente i forhold til det. Men jeg er selvfølgelig klar over, at Lyngby havde nogle problemer med at stille i formodet stærkeste opstilling.

VH

Morten

Anonymous said...

hehe.. Jeg stikker bare lidt Morten, du er jo blevet advaret.. ;0)

Bagklog ved jeg ikke om jeg er. Som jeg ret præcist beskriver, så var det nu ikke så meget Holte's niveau der overraskede mig, mere gejsten, gnisten og så tempoet i spillet.
Du nævner tab af nøglespillere som Lene og Elsa. Til sammenligning kan jeg genfortælle at hverken Birgitte, Helena, Charlotte Dyhr eller Maria var med på vores hold til dette stævne.. ;0)

De gør en masse rigtige ting i Holte omkring eliteholdet, og det skal og vil også skabe resultater. Vi gør i Lyngby nogle andre ting som også skaber resultater, men tingene hænger jo sammen - Mål og Midler & indsats og resultat!! Og med det mener jeg ikke at vi ikke kommer på samme niveau som Holte, men blot at det vil tage længere tid.

Og for at bygge lidt videre på Mikkel's kommentar: Holte havde 1 ny spiller på banen i forhold til sidste sæson i de første 2 sæt - det var Robyn som spillede kant, ellers stillede de med Mia, Vibeke, Jindra, Louise, Anneka og Majken.

Lyngby stillede med Flügge(hun spillede ikke sidste forår(spillede dog kun 2. sæt)), Maj-Britt er helt ny, Cecilie(hun spillede ikke hele sidste sæson) og så havde vi vores 3. centerspiller på kanten.
Man kan altid definere om en ny spiller bare er en der er ny på et hold ift. året før, og i så fald stillede vi med et ret nyt hold.. :0)

Alt i alt så var det en kamp som viste det niveau på vores hold, som man som træner for mit hold kunne forvente men naturligvis ikke håbede på. Det var min pointe.!!


Og slutteligt - du skriver at vi havde en dobelt så stor spillertrup - well.. jeg ved ikke om du kastede et blik over på min sidelinie, men der stod kun en hæver som backup.
Ja vi har en stor trup når alle er klar, men både lørdag og søndag havde vi 8-9 spillere, akkurat det samme antal som Holte...;0)

Mini

Anonymous said...

Tak for de yderligere oplysninger, og det kaster da lidt mere lys. Jeg kunne heller ikke lige tælle mig igennem Mortens regnestykke.

Det væsentlige er at begge hold er forventelige efter givne forudsætninger, så kan man enten være skuffet eller positivt overrasket hvis man har lyst til det. Men jeg tror nu at både Smølf og Mini er glade nok - især set ifht hvor de var for 2 måneder siden - her var begge hold vel glade for bare at kunne stille med 6 i denne weekend - sådan rent hypotetisk;-)

Mikkel

Anonymous said...

SPOT ON!! ;0)

Mini